onsdag 17. oktober 2012

Captive in the dark

 Captive in the dark av CJ Roberts er ikke en sånn bok jeg typisk leser. Det er, i korte trekk, en erotisk bok om menneskehandel. Ja, jeg vet at det ikke høres ut som en bra kombinasjon. Tro meg, jeg var skeptisk. Om mulig enda mer skeptisk enn jeg var til fifty shades of grey, men denne hadde fått så mange gode tilbakemeldinger og var så billig at jeg tenkte hvorfor ikke?


 Jeg ble veldig overrasket over denne boken! Jeg så for meg en dårlig skrevet bok med haugevis av pinlige sexscener og en teit historie som helt tydelig var røsket sammen på ti minutter.
Det første som slo meg var at språket var overraskende godt. Historien var mørk og interessant og personene var dype og flerdimensjonale.

Boken handler om Caleb, som ble reddet fra et bordell for tolv år siden. Siden den gang har han planlagt sin hevn. For å ta hevn må han selv inn i det kriminelle miljøet, og begynner å trene opp jenter til å bli sexslaver som han kan selge. Caleb er blind av hat og hevn, og ser ikke noe galt i det han gjør. Helt til han møter Livvie. Hun er en fattig jente som gjør sitt beste for å ikke bli lagt merke til. Uheldigvis for henne legger Caleb merke til henne, og bestemmer seg for at hun passer perfekt til mannen han planlegger å drepe. Han kidnapper henne og planlegger å trene henne opp og bruke henne i planen sin. Alt blir mer komplisert da Caleb finner ut at han faktisk bryr seg om Livvie.

Dette er en ekstremt mørk og trist historie. Vi får høre både Livvie og Caleb sine sider av historien, og begge to er veldig dype karakterer. Vi bruker mest tid i hodet til Livvie, som forståelig nok er livredd men nekter å gi opp. Personlig likte jeg Caleb veldig godt, spesielt når vi får høre mer om bakgrunnshistorien hans fra bordellet. Han er en skadet sjel, men rettferdiggjør det alt det vonde han påfører andre?


 Jeg føler jeg må nevne sexscenene, siden det er en del av dem. Jeg har ingenting imot å lese litt om sex i bøker, men hvis dette ikke er noe du liker så ville jeg styrt unna denne boken. Sexscenene er heller ikke spesielt pirrende (synes jeg) og noen av de er litt halvveis voldtekts-aktige så hvis du vet at dette ikke er noe du synes er spesielt festlig å lese om, så hold deg unna denne. Hvis du er nysgjerrig og liker litt mørke historier, så vil jeg anbefale deg å gi den en sjanse. Den er også veldig kort, så du kan lese den ut på en flytur. Jeg ville kanskje ikke tatt denne boken med på flyet, men hvis du ikke skammer deg over å lese denne typen bøker i offentligheten så bare kjør på!

Alt i alt ble jeg positivt overrasket, men den er garantert ikke for alle.

Terningkast: 4 (4.5)
SHARE:

2 kommentarer

  1. Takk for boktips. :-) Vurderer nå og lese den, mest fordi at den ikke helt har samme hypen som Fifty Shades.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! :) Ja, sant det er noe med de bøkene som får mye hype! Jeg får nesten lyst til å holde meg litt unna kun fordi de får så mye oppmerksomhet over alt! (Selv om det sikkert er en merkelig tankegang)

      Slett

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig