mandag 22. oktober 2012

Plague

 Den siste tiden har jeg brukt litt tid på å lese Gone serien av Michael Grant på nytt. Jeg har sikkert nevnt det før, men jeg elsker denne serien. Elsker elsker elsker. Den er så brutal, spennende og hjerteskjærende. Michael Grant er flink til å lage en haug med spennende personligheter som du klarer å kjenne deg igjen i. I tillegg til at han har en fantastisk fantasi som jeg er kjempe misunnelig på. For de som ikke vet hva serien handler om så kan jeg gi en kort innføring.

 Plutselig en helt vanlig dag forsvinner alle som er 15 år eller eldre fra Perdido Beach, og bare barna er igjen. De er fanget i byen, av en mystisk barrière som de ikke kommer seg forbi, under eller over. Hvis de kommer borti den er det veldig smertefylt. Barna må lære seg å overleve i byen uten de voksne, noe som er vanskelig i seg selv, men det stopper ikke her. Noen av barna har utviklet superkrefter, i tillegg til at noen av dyrene har mutert og blitt livsfarlige. Og hva skjer når de fyller 15?


Plague er den fjerde boken i serien, og som du kanskje har gjettet fra tittelen, så handler den om sykdom. Det er i hovedsak to sykdommer som farer rundt i byen. Den ene får barna til å hoste så kraftig at de hoster opp sine egne innvoller. Den andre går ut på at insekter spiser seg ut av kroppen din fra innsiden  Det er grotesk og ekkelt. I tillegg kommer en gammel fiende tilbake for å drepe alle.

Denne boken er så bra! Det er definitivt den beste i serien hittil. Jeg elsker at denne serien ikke sparer på noe. Forfatteren går helt ut i beskrivelsene av alt det ekle som skjer. Han er heller ikke redd for å drepe karakterer, og det er som vanlig mange som dør i denne boken. I Plague får vi også innblikk i Lille Pete sitt hode, noe jeg likte veldig godt.


Jeg anbefaler denne serien til absolutt alle som ønsker å lese om en spennende, overlevelses historie med komplekse karakterer og mye vold. Hvis du vil prøve deg på serien er det veldig viktig at du leser de i rekkefølge!

Terningkast: 6
SHARE:

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig