tirsdag 27. november 2012

The DUFF

Denne morgenen bestemte jeg meg for å være produktiv, så jeg begynte å jobbe med en skoleoppgave med det samme jeg våknet. Problemet var bare at denne boken ikke ville slutte å stirre på meg. Jeg følte meg nesten tvunget til å lese den, så jeg gjorde det. Nå har jeg litt dårlig samvittighet, men den var underholdende så jeg kan like godt skrive om den.

The Duff: Designated Ugly Fat FriendBoken jeg snakker om er The DUFF: designated ugly fat friend av Kody Keplinger. Bak i boken min står det at forfatteren er 19 år! Jeg er skikkelig imponert. (Hun er sikkert eldre nå men uansett! Det er imponerende!) The Duff handler om Bianca Piper. Hun er en kynisk tenåring som hater alt som har med kjærlighet å gjøre, og kommer stadig med spydige kommentarer. En kveld kommer Wesley Rush bort til henne og forteller at hun er The DUFF, altså den stygge venninnen. Bianca blir naturlig nok sint og såret, men etter å ha tenkt mer gjennom det finner hun ut at hun faktisk ikke kan måle seg med de smellvakre venninnene sine. Bianca hater Wesley mer enn noe annet, men når alt faller fra hverandre på hjemmebane går hun til han for å distrahere seg selv.

Jeg likte denne boken mer enn jeg trodde jeg ville gjøre. Den er nok ikke for alle, men jeg har en "ting" for frekke, spydige karakterer. Jeg liker en heltinne med feil og mangler og det har absolutt Bianca Piper. Hun er utrolig bitchy og hennes indre dialoger fikk meg til å le høyt ved flere anledninger. Samtidig gjør hun mange dumme valg som fikk meg til å ville kaste boken i veggen, men alt i alt likte jeg henne veldig godt. Hun er en troverdig karakter.
De andre karakterene er også bra laget, og du får en hel historie til hver enkelt. De hadde dybde og jeg elsket forholdet de hadde til hverandre. Spesielt likte jeg forholdet mellom Bianca og venninnene hennes.  Det virket veldig ekte for meg, nesten som om jeg spionerte på en venninnegjeng uten at de visste at jeg var der.

Boken er lettlest og underholdende samtidig som den berører vanskelige temaer. Alt i alt synes jeg den gjorde en god jobb med å balansere tunge tema og humor. Noe annet jeg likte veldig godt var forholdet mellom Bianca og Wesley. Her har du ikke noe "Jeg møtte deg nettopp men JEG ELSKER DEG og vil gjøre alt for deg!" tull som jeg hater. Nei, her har du to personer som egentlig ikke passer sammen, men som på en merkelig måte passer litt sammen likevel. Hvis det gir mening. Noe som irriterte meg oppi alt dette her var trekantdramaet. Hvorfor må det alltid være et trekantdrama? Det er ikke nødvendig! Slutten plaget meg. Jeg er glad for at ting endte som de gjorde, men hele måten det ble gjort på plaget meg. Jeg vil ikke si mer enn det, men hvis du har lest den skjønner du sikkert hva jeg hinter til.

Jeg tror mange lesere kan få et problem med Bianca som karakter, så her må du nesten føle deg litt frem selv. Det er også en del sex og snakk om sex i boken, men ingenting grafisk eller erotisk.

Terningkast: 4
SHARE:

2 kommentarer

  1. Åh, elsker bokomtalene dine og har fått SÅ mange gode lesetips :) Nå ligger boken på vent på iPaden! Klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk så utrolig koselig å høre :) Jeg blir alltid så glad av kommentarene dine Anette! <3

      Slett

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig