tirsdag 5. mars 2013

Variant

Jeg ble nylig ferdig med Variant av Robison Wells og jeg har allerede prøvd å tvinge den på nesten alle jeg kjenner. Det er så godt jeg likte denne boken. 

Variant handler om Benson Fisher som har søkt seg inn på Maxfield Academy og håper dette vil bli starten på en bedre og mer stabil tilværelse. Men det viser seg snart at denne skolen er helt annerledes enn noen andre skoler han har gått på. Her er det ingen voksne, og det er elevene som står for alt av rengjøring, matlaging, vedlikehold og undervisning. De er fanget på skolen, og ingen har noensinne kommet seg vekk i live. Selv om det ikke er noen voksne der så følger noen med dem, for de blir konstant overvåket av de mange overvåkingskameraene. Benson må raskt velge hvilken av de tre "gjengene" på skolen han vil være en del av, for man overlever ikke alene. Og han lærer fort at det å bryte skolens regler ender med døden. 

Variant (Variant, #1)


Dere boken var spennende fra første stund! Jeg hadde ekstremt mange spørsmål om skolen og forstod generelt sett veldig lite. Samtidig greide jeg ikke å legge den fra meg rett og slett fordi jeg ville ha svar på alle spørsmålene mine. Jeg ville vite hva som foregikk og hvorfor de var fanget der. Hver gang jeg trodde jeg visste hva som foregikk skjedde det noe som snudde alle teoriene mine på hodet. Her får du action, mysterier og overraskelser i fleng.  Det var kort sagt veldig vanskelig å legge boken fra seg. 

Jeg likte veldig godt å lese boken fra Benson sitt perspektiv. Jeg elsket det at Benson reagerte på alt det syke som skjedde. Han var sint, stilte spørsmål og var veldig klar på sine meninger helt fra starten av. Noe av det beste med han var at han faktisk tenkte kritisk hele tiden, og ikke bare gikk rundt og valset mens leserne allerede har funnet ut hvem "skurken" var. Jeg følte at Benson og jeg tenkte "samtidig" og var på samme side, noe som var befriende. Det er alltid irriterende å lese om noen som bare er ekstremt treg i oppfattelsen og ikke klarer å fange opp hintene som du som leser ser så klart og tydelig. Dette var ikke tilfellet her. Benson tenkte på det meste og litt til. Noe annet jeg likte med han var hvor lite perfekt han var. Ikke var han superintelligent, skikkelig karismatisk eller hadde en eller annen evne som ga han en fordel inne på skolen. Han var rett og slett helt gjennomsnittlig og full av feil. Han gjorde mye idiotisk uten å tenke over konsekvensene, men jeg følte hele tiden at de valgene han gjorde var realistiske i forhold til den situasjonen han var i. Alt i alt likte jeg Bensons karakter veldig godt.

Når det kommer til de andre karakterene i boken synes jeg de var litt flate. Det var ikke det at jeg mislikte noen, men jeg følte meg ikke spesielt knyttet til noen heller. Hadde jeg fått mer å arbeide med, som mer bakgrunnsinformasjon eller et større følelsesspekter hadde jeg kanskje følt det annerledes. Men når det er sagt så elsket jeg alle gjenglederne, og spesielt Oakland og Isaiah.

Noen kommer sikkert til å synes språket er litt for enkelt. Hvis du vil ha vakkert og lyrisk språk stappfullt av beskrivelser og skildringer så finner du det ikke her. Her er det enkelt, rett på sak og ikke med flere beskrivelser enn vi trenger. Jeg foretrekker egentlig den stilen når det kommer til denne type bøker. Handlingen går så fort frem at språket ikke "forsinker" handlingen, hvis dere skjønner hva jeg mener. Dessuten tror jeg språket gjør at de som egentlig ikke er så veldig glad i å lese vil like denne boken. Det er veldig rett på sak og enkelt.

Alt i alt likte jeg denne boken veldig godt! Jeg har lyst til å lese noe lignende veldig lenge, så hvis noen vet om noen lignende bøker så gi gjerne eksempler. Jeg koste meg så mye med boken at jeg nesten gruet meg til den skulle være ferdig, også kom slutten da. Slutten. Hva kan vi si om slutten? Jeg er litt irritert. Hvis det er noe jeg absolutt hater i bøker som er serier, så er det når hver bok ikke føles avsluttet. Personlig følte jeg at Variant bare ble kuttet før den var ferdig. Og det er noe jeg ikke setter pris på i det hele tatt. Jeg vil ha en følelse av at noe er avsluttet. Nei, jeg trenger ikke alle svarene, men jeg vil føle at jeg leste en bok, ikke bare den ene halvparten av en bok som ble utgitt i to halvdeler. 
Men det føles likevel feil å sette boken ned for mye på grunn av slutten, for jeg koste meg skikkelig med Variant, og jeg håper du plukker den opp.

Terningkast: 5



SHARE:

6 kommentarer

  1. Så enig med deg! Jeg likte også denne utrolig godt og klarer nesten ikke å vente på neste bok i denne trilogien! Slutten var irriterende ja, en av de verste cliffhangerene jeg har vært borti! Her er min anmeldelse:
    http://bokvrimmel.wordpress.com/2012/11/21/variantene/

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes du har skrevet en veldig bra anmeldelse av boken og jeg er veldig enig med deg :) Jeg fikk litt flashbacks når jeg leste det så jeg tror kanskje din anmeldelse (sammen med noen andre positive) var en av grunnene til at jeg bestemte meg for å lese boken i utgangspunktet! Takk skal du ha i så fall ;)

      Slett
  2. Boka noteres. "Det er alltid irriterende å lese om noen som bare er ekstremt treg i oppfattelsen og ikke klarer å fange opp hintene som du som leser ser så klart og tydelig." Amen! Herrigud, jeg er så enig. Av og til må jeg reise meg fra sofaen, bort fra bøkene og slå hodet i veggen et par ganger.

    Nei da.

    Utrolig bra omtale du har skrevet. Jeg har lest to romaner som handler om et samfunn der det er barn som hersker enten på grunn av fraværet av voksne eller voksne som er dumme i hodet. Ingen av dem er i samme sjanger som dette, vet ikke om du vil ha tips innen sjangeren eller tema? Hvis tema er svaret er de to romanene klassikerne Fluenes herre og Ondskapen. De er sykt bra. Fluenes herre hørte jeg på lydbok og det glemmes aldri.

    SvarSlett
    Svar
    1. De to bøkene har jeg utrolig lyst til å lese :D Gone serien har klare paralleller! Jeg vet ikke om du har lest den, men den handler om en by der alle over 15 år plutselig forsvinner og barna er fanget inne i byen og kommer seg ikke ut. Veldig spennende :) Det er en av mine favoritt serier!

      Slett
    2. Uhh, jeg noterer dem også!

      Ondskapen var virkelig bra altså, vond men vanskelig å legge fra seg! Språket til Guillou er svinbra også.

      Slett
    3. Åå jeg gleder meg til å lese den :D Høres veldig bra ut!

      Slett

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig