torsdag 27. juni 2013

Beauty Queens

Jeg leste Beauty Queens av Libba Bray for en stund siden, men fikk ikke tid til å skrive om den før nå.
Denne boken har ikke bare et fantastisk omslag, men den er utrolig morsom. Kort fortalt så handler boken om en gjeng med deltakere til "Miss Teen Dream Pageant" som krasjer på en øde øy. De må lære seg å overleve alene, blant farlige slanger og mørke hemmeligheter. Bland inn noen gøye reklamepauser, noen talkshow og et par kjekke pirater og du får en god blanding med sommergøy.



Jeg hadde forventet en morsom og lettlest sommerbok, men jeg fant så utrolig mye mer. Den er veldig morsom og lettlest, og det er en sommerbok. Men den er også samfunnskritisk. Du merker dette både gjennom historien og karakterene, men også gjennom de små "reklamepausene"
 som ofte dukker opp i boken. Jeg ble veldig glad i flere av karakterene. Ført virker de todimensjonelle og enkle, men etterhvert som man blir bedre kjent med dem ser man dem mer som hele personer og "typer". De sliter med alt fra å finne seg selv, sin egen seksualitet, å bli ha blitt tvunget inn i beauty pageant livet siden de var små og å være komfortabel i sin egen kropp. Jeg ble i alle fall positivt overrasket over flere av karakterene. De var, etter min mening, bedre laget enn karakterene i mer "seriøse" bøker eg har lest.

Jeg vet ikke hva mer jeg skal skrive. Det er alltid mye enklere å skrive om bøker jeg ikke likte, eller bøker som er litt mer midt på treet. Jeg likte denne. Den er veldig morsom, har gode og i varierende grad komplekse karakterer (noe jeg synes er viktig) og er samfunnskritisk samtidig som den er veldig morsom. Den gjør på en måte litt narr av hele "skjønnhetskonkurranse" fenomenet i tillegg til forbrukersamfunnet, samtidig som den spiller mye på stereotyper. Hvis du er ute etter en sommerbok vil jeg anbefale denne.



SHARE:

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig