tirsdag 30. juli 2013

Hva jeg liker å lese om

Jeg tenkte det ville være gøy å skrive en liten liste om ting jeg liker å lese om. Jeg har tidligere skrevet et innlegg om det som irriterer meg når jeg leser bøker, og jeg har mer enn nok til et nytt innlegg. Men før jeg begynner på irritasjonsinnlegg nummer 2 ville jeg få frem at jeg faktisk liker å lese. Og det er dermed, naturlig nok, en del ting som jeg liker spesielt godt å lese om. Jeg har laget en liten liste.


  • Tidsreiser
 Hvis jeg finner ut at en bok handler om tidsreiser i en eller annen form, så MÅ jeg ha den boken. Jeg bare må. Det er nesten så jeg ikke har noe valg. (Dette er den eneste grunnen til at jeg nettopp har bestilt Ruby Red og jeg gleder meg! Jeg vet INGENTING annet om den enn at det er tidsreiser involvert, og det er nok for meg).
Ruby Red (Ruby Red Trilogy, #1)
  • Spøkelser
Dette gjelder bare de virkelig skremmende spøkelsene. Jeg er veldig glad i horror, og spøkelser har alltid skremt vettet av meg. Spesielt hjemsøkte hus. Det er nesten så jeg grøsser bare av å tenke på det. Jeg er alltid på utkikk etter gode spøkelsesbøker, så hvis dere vet om noen så skrik ut.
Anna Dressed in Blood (Anna, #1)Girl of Nightmares (Anna, #2)

Jeg kan ikke nevne spøkelser uten å nevne bøkene om Anna. Jeg bestilte bok 2, Girl of Nightmares i dag og gleder meg kjempemye! Håper bare at jeg greier å vente til Oktober.
  • Bitchy hovedpersoner
Jeg tror dette henger sammen med punktet under. Det er noe veldig befriende med hovedpersoner som sier det de vil, uansett om det sårer andre, og som rett og slett er litt vanskelige å like.

The DUFF: Designated Ugly Fat Friend

Bianca, hovedpersonen i the Duff, er den første jeg tenker på under dette punktet. Og da må boken nevnes. Boken var dessuten veldig bra. (Og den ble skrevet av en tenåring! Herlighet jeg er imponert!)
  • Karakterer med feil
Jeg misliker bøker med perfekte karakterer. Mennesker er ikke perfekte, og hvis alle i en bok er perfekte så vil jeg at de skal lide. Ja, jeg er litt slem. Men helt alvorlig, ja til feil! Jeg har feil, du har feil, og jeg klarer ikke sette meg inn i en perfekt person sitt perspektiv. Det bare går ikke.
  • Psykiske sykdommer
Denne er litt rar, men jeg er veldig interessert i menneske-psyken. Og spesielt da psykiske sykdommer av forskjellig slag. Dette er et skummelt tema å lese om, fordi det kan bli gjort fantastisk- men også forferdelig. Noe av det beste jeg vet er når man sitter og lurer på om hovedpersonen er syk eller ikke. 

Forbidden Imaginary Girls

Jeg synes sosial angst blir veldig godt beskrevet i Forbidden. Jeg følte at jeg hadde sosial angst sammen med den ene hovedpersonen mens jeg leste den, og ble sur på de andre i boken som ikke forstod hva han/vi gikk gjennom. Det var sterkt det.  (Dette er forresten er min yndlingsbok noensinne)

Jeg må også nevne Imaginary Girls her, siden jeg ikke aner hva som egentlig foregikk. Har noen av dere lest den? For jeg trenger noen å skrike "HÆ??" sammen med. Jeg er ganske sikker på at psykiske sykdommer er involvert, men jeg aner ikke. Jeg aner ikke. 
  • Veldig mørke tema
Dette gjelder spesielt når jeg leser erotikk. Jeg liker erotikk, men bare mørk erotikk. Jeg sa til en venn av meg i går at jeg leste erotica for historien og ikke for erotikken, og han bare lo av meg. Men det er sant. (Men bare de veldig mørke)
  • Feel-good (chick lit)
Åh, jeg elsker feel-good bøker. Jeg elsker de! De kan ha så mange feil og mangler som de bare vil, men hvis en bok får meg til å le høyt og klemme den underveis, så gjør den noe riktig!

The Desperate Bride's Diet Club Good in Bed (Cannie Shapiro, #1)

Har dere noen spesielle ting dere ser etter når dere kjøper bøker? Hva liker dere å lese om?
SHARE:

8 kommentarer

  1. Herlig innlegg!! Jeg er HELT enig med deg om dette med tidsreiser - jeg rett og slett ELSKER dem :) Spøkelser er jeg derimot ikke så glad i. Ellers er jeg også glad i chick-lit og snill krim. Har du noen knallgode tidsreisebøker å anbefale?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm, jeg kommer ikke på noen knallgode nå, men jeg likte Warped veldig godt da jeg leste den for en stund siden. :) Litt av problemet med tidsreiser er at jeg sjeldent finner akkurat det jeg leter etter. (Men jeg fortsetter å lete)

      Slett
    2. Da skal jeg sjekke ut Warped, for den har jeg ikke lest :) Jeg kan gjerne anbefale "The future of us" av Jay Asher & Carolyn Mackler hvis du ikke allerede har lest den. Den er ikke en tidsreisebok i den forstand, men har en liknende twist og er bare knallbra :)

      Slett
    3. Den har jeg ikke lest, men jeg skal sjekke den ut :) Tusen takk for boktips!

      Slett
  2. Jeg vil bare forberede deg på at Ruby Red er en ung, søt kjærlighetshistorie like mye som en tidsreiseromanen :) Så hvis du er innstilt på riktig kanal og alderstrinn tror jeg du kommer til å like boken, selv syntes jeg den var sjarmerende. Noen ganger ender man opp med å bli skuffet over en bok fordi man har andre forventninger til historien.

    Jeg klarer ikke helt å peke på noe og si dette liker jeg å lese om i farten, men jeg vet hva jeg ikke liker å lese om og det er død og skumle sykdommer. Kanskje jeg burde forsøke meg på å lage en slik liste som deg, Amanda, bare jeg får tenkt meg litt mer om :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah, takk! Jeg visste nesten ingenting om boken, men nå som jeg er forberedt tror jeg at jeg kan like en søt kjærlighetshistorie ;)

      Haha, ja det er gjerne sånn! Jeg kunne ramset opp hva jeg ikke likte dagen lang. (Jeg er veldig enig med død, det liker jeg ikke å lese om i det hele tatt) Jeg måtte tenke en del før jeg lagde denne listen, så ta deg tid og lag din egen :) Gleder meg til å lese! (Hvis du lager en)

      Slett
  3. Herlig liste du har laget! Det er godt å like litt forskjellige tema. Da har man mange bøker å velge mellom i alle fall! :) Jeg prøvde å lage en mental liste over ting jeg gjerne liker å lese om, men det er jammen ikke lett! Akkurat sin Mari kunne jeg tenkt meg å lage en egen liste. Jeg tror man fort vil se litt typiske trekk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Ja, ikke sant! Jeg føler ofte at jeg har altfor mange bøker å velge mellom, men det er bedre enn for få. Håper du lager et lignende innlegg! Jeg elsker å lese sånne lister selv! Det er så spennende å se hva andre liker å lese om (eventuelt hva de ikke liker å lese om)

      Slett

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig