onsdag 7. august 2013

Be more chill

Be more chill av Ned Vizzini var akkurat det jeg trengte å lese nå. Fantastisk morsom og underholdende med en fantastisk ærlig skrivestil og herlige dialoger.

Be More Chill

Boken handler om Jeremy Heere. Han er absolutt ikke kul og bruker dagene på å ønske han var det, stirre på Christine og skrive opp de små ydmykelsene han opplever i hverdagen. Men så endrer alt seg når han får vite om "Squip", en liten datamaskin i pilleform. Du kan instruere den til hva du vil, enten du vil at den skal gjøre leksene dine eller gi deg gode karakterer på eksamen, lære deg hva du skal kjøpe og gå med av klær, eller hvordan du skal snakke med det motsatte kjønn. "Squip" gjør Jeremy kul, men han oppdager snart at det ikke bare er fantastisk å overlate livet sitt i hendene på en datamakin.


Jeg har ikke hørt om bøker med lignende konsepter før, så jeg var interessert med en gang jeg hørte om boken. Datamaskiner som tar over menneskesinn har alltid interessert meg, og denne boken virket midt i blinken. Og det var den også. Den tilfredsstilte både mine behov om å utforske den mørke siden ved teknologien, samtidig som den var helt fantastisk morsom. Jeg skal lese flere bøker av Ned Vizzini og se, for jeg har en mistanke om at jeg har fått en ny favorittforfatter. Jeg bare elsker måten han skriver på, det er ærlig, rett frem og legger ikke noe imellom. Dialogene er kjempemorsomme, spesielt de mellom "Squip" og Jeremy der Jeremy får kjeft over hvor teit og lite kul han er.

Noe av det jeg likte best med boken var Jeremys stemme gjennom hele. Han virket så ekte, og ikke som når enkelte (jeg skal ikke nevne navn) forfattere skal lage tenåringsgutter og lager de mer feminine enn jeg er. Jeremy er veldig typisk tenåringsgutt, med alt som hører til, og det likte jeg veldig godt.

Jeg tror mange kan bli irritert over slutten, men jeg elsket den. Jeg syntes det var en veldig fin måte å samle trådene på. Dessuten har jeg et svakt hjerte for denne typen avslutninger. (Men ta det rolig, jeg skal ikke spoile noe for dere)

Kort oppsummert anbefaler jeg boken. Spesielt hvis du er som meg og synes konseptet er interessant, du vil ha en morsom bok, eller du vil lese en bok om en tenåringsgutt som høres ut som akkurat det; en tenåringsgutt.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Denne hørtes veldig spennande ut! Fint å få tips om bøker og forfattarar eg ikkje har hørt om før:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra :) Håper den faller i smak hvis du bestemmer deg for å lese den! :)

      Slett

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig