fredag 4. juli 2014

Renegade av J. A. Sounders

Renegade (The Elysium Chronicles, #1) 
 
WOW! Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang. Renegade har greid å klatre opp på min topp 3 liste over bøker jeg har lest i år. Jeg lurer på om den faktisk ligger som nr 2, etter Amtmannens døtre (Som jeg elsket).

Det er vanskelig å fortelle om bokens handling og karakterene, fordi begge deler utvikler seg enormt ettersom historien beveger seg fremover. Boken starter med at Evelyn Winters forteller om hvor fantastisk livet hennes er. Hun lever i en verden under vann, Elysium, som ble bygget fordi alt er grusomt på overflaten. Under vann er de trygge og lykkelige. Alle følger reglene til "Mother". Hennes ord er lov, og de som ikke gjør som hun sier "forsvinner". Men Evelyn er sikker på at hun bare vil det beste for alle, og trenes opp til å ta over etter "Mother". Alt endrer seg da Gavin Hunters klarer å finne veien fra overflaten og inn i Elysium. Evelyn begynner å lure på om alt egentlig er så perfekt i deres lille perfekte verden, og om "Mother" egentlig er så god som hun tror.

Åh, denne boken var fantastisk. Jeg elsket hvordan verden deres blir beskrevet. Den er vakker og nydelig, men også skremmende og mørk. Dette er definitivt en mørk bok, selv om noen deler er mørkere enn andre. Det var flere ganger at jeg lo så mye at jeg holdt på å falle av stolen. Andre ganger klarte jeg ikke slutte å lese, rett og slett fordi jeg var redd. Noe av det som skjer i Elysium var for meg så skremmende at jeg kjente det i hele kroppen. Det verste er at jeg tror noe lignende kunne ha skjedd i vår verden hadde en person fått et begrenset område, nok genteknologi og absolutt makt. Det er skummelt å tenke på hvor mye en person kan gjøre for å "lage en bedre verden". Jeg vet ikke om jeg bare er en pyse, men jeg hadde faktisk mareritt i to netter etter at jeg ble ferdig med boken..

Evelyn er kanskje min favorittheltinne fra noen bøker noensinne. I begynnelsen er hun ikke helt "med". Hun merker at hun mangler minner, får vondt i hodet av å tenke for mye, og husker lite fra sitt eget liv. Dette er noe hun prøver å overkomme, og mot slutten er det nesten som om hun er en annen person. Men på en bra måte. Det er sjeldent jeg ser så mye karakterutvikling. Jeg likte flere andre karakterer også, selv om ikke alle var like godt utviklet. Jeg mistenker det er fordi forfatteren har brukt så mye tid på Evelyn, noe som for meg er helt greit.

Noe annet jeg likte veldig godt, var at på begynnelsen hadde jeg en skikkelig "aha" opplevelse. Jeg tenkte at "hohoh det er sånn det henger sammen. Dette skjønner jeg". Etterhvert som historien utviklet seg, gikk den steder jeg ikke trodde den skulle gå. Det var mye som overrasket meg, og den har definitivt noen gode tvister. Den var med andre ord ikke like "enkel" som den først virket. I tillegg slutter den ikke med en cliffhanger, noe som alltid er et pluss i min bok.

Jeg vil anbefale Renegade til alle, og har allerede bestilt neste bok i serien.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Så bra at du likte denne boken så godt, og jeg syntes den virket interessant og spennende :D Denne vil jeg nok gi en sjanse, og jeg håper du liker neste bok i serien!
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Håper du plukker den opp så vi kan snakke om den :D

      Slett

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig