søndag 27. mars 2016

The Girl In the Ice (DCI Erika Foster #1) av Robert Bryndza

Jeg er på et skikkelig krim kick for tiden. Plutselig så elsker jeg krim. Jeg kan rett og slett ikke få nok. Spesielt liker jeg krimserier på tv. Jeg har akkurat begynt å se The Fall. Har at hørt det er veldig bra og hittil ser det lovende ut.

 The Girl In The Ice (DCI Erika Foster, #1)

Men nå maser jeg fælt. Boken jeg vil skrive om nå er The Girl In The Ice. Du har kanskje sett den på diverse lister på goodreads, eller lest den selv. Jeg føler den er over alt, men hvordan kan man ignorere et så vakkert omslag?

Boken begynner med et mord. Offeret er en vakker, ung og rik kvinne som skjulte mange hemmeligheter. Dette skaper selvsagt problemer for politiet i London, som skal prøve å fange morderen. Det er nemlig ikke alle politiet tørr å mistenke. Erika Foster mistenker en seriemorder, men ingen vil høre på henne. Morderen derimot, har lagt merke til Erika og sniker seg stadig nærmere.

Jeg elsket denne boken. Det kan hende det er fordi jeg er så glad i krim for tiden, men jeg greide ikke legge den fra meg. Det jeg likte aller best, som jeg skulle ønske jeg fant mer i norsk krim, var den politiske siden. Erika er i stor grad hemmet fra å undersøke de personene hun mistenker, mye på grunn av statusen deres. De er rike og mektige, og derfor farlige å ettersøke. De har nemlig god kontroll på politiet.

Deler av boken var skrevet fra seriemorderens perspektiv. Jeg synes alltid det er kjempespennende når det skjer i bøker. Litt fordi jeg har blitt så pysete med årene. Jeg sitter i min egen stue og er kjemperedd for de ekle tankene til morderen. Spesielt når h*n haler innpå hovedpersonen, helst uten at hovedpersonen er klar over det.

Ellers likte jeg at handlingen gikk raskt fremover. Vi ble ikke dvelende for lenge på uviktige småting, noe jeg alltid setter pris på. Karakterene var helt greie, noen bedre enn andre. I denne typen historier er jeg aldri så streng på karakterene. Det viktigste er at hovedpersonen er likandes (i alle fall fra et leserperspektiv), noe Erika Foster i stor grad var. Hun kastet seg ut i en del farlige situasjoner, men det gjør de alle..

Hvis du liker krim vil jeg absolutt gi denne en sjanse. Den er mye mer enn bare et vakkert omslag.

4/5 blomster


SHARE:

Ingen kommentarer

Legg inn en kommentar

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig