søndag 10. juli 2016

Omtale: Det Alice glemte av Liane Moriarty


Alice er en 39 år gammel trebarnsmor som er på randen av skilsmisse. En dag hun går på trening, faller hun stygt. Da hun våkner, husker hun ingenting fra de siste ti årene av sitt liv. Hun tror hun er 29 år gammel, vilt forelsket i mannen sin Nick, og gravid med deres første barn. 
Overraskelsen blir stor da hun kommer hjem til sitt eget hus og oppdager at mannen Nick nærmest hater henne, at hun har tre barn som hun ikke kjenner og en søster som knapt snakker med henne. 
Om livet ga deg en mulighet til å se alt med friske øyne og velge på nytt, hva ville du gjort?
 Dette var mitt første, men garantert ikke siste, møte med denne forfatteren. Jeg har lenge siklet etter Ektemannens hemmelighet, men av en eller annen grunn har jeg aldri plukket den opp. Nå er det på toppen av to do listen.

Jeg har alltid vært fascinert av hukommelsestap. Det at noen kan våkne etter en ulykke og ha glemt store deler av livet sitt er både skremmende og interessant. Mens jeg leste denne boken tenkte jeg selv på hvordan jeg hadde sett på mitt eget liv, om jeg hadde mistet ti år av livet.

Temaet er både interessant og veldig, veldig trist. Alice var en utrolig morsom person å følge. Hun har et veldig morsomt blikk på livet, selv om livet hennes viser til en mye mer kynisk versjon av seg selv. Selv om mye av det som skjer i boken er grusomt og trist, blir det morsomt fordi det er så gøy å følge Alice og hennes tanker. Vi får også innblikk i søsteren, Elisabeth, sin dagbok og bestemorens blogg. Disse ulike perspektivene gjør historien helhetlig og spennende. Alt henger fint sammen, og ingenting føles oppstykket.

Historien har god flyt, og selv om boken er på 571 sider fløy jeg gjennom den på en dag. Språket er enkelt, men sjarmerende. Personene er mer eller mindre sammensatte og man blir fort glad i dem. Spesielt likte jeg Alice og søsteren Elisabeth. De føltes som ekte personer, noe som kanskje var grunnen til at jeg både gråt og lo store deler av natten mens jeg leste.

Boken er kjemperørende. Jeg gråter ikke ofte av bøker, men nå gråt jeg veldig. Ikke bare fordi det var trist, men også fordi det var fint og koselig. Hele boken min er sikkert ødelagt av mascarasøl, men det gjør ingenting. Den er virkelig til å anbefales.

Det eneste jeg oppfattet som negativt var at jeg ble utålmodig i begynnelsen. Jeg leser stort sett alltid bakpå bøker jeg kjøper, så jeg vet jo hva som kommer til å skje. Hele scenen på sykehuset der Alice finner ut at det ikke er 1998, men 2008, synes jeg ble litt for lang. Jeg var skikkelig utålmodig og ville at det hele skulle starte. Jeg ville hun skulle treffe Nick og finne ut hva som foregikk. Dette er helt subjektivt, for jeg skjønner også hvorfor de har valgt å gjøre det på den måten. Jeg likte begynnelsen, men jeg skulle ønske de kunne kjappe seg litt. Det var vel det eneste stedet i boken hvor jeg ikke følte det fløt like godt.

Jeg skulle også ønske vi hadde blitt bedre kjent med Domonick. Han var bare der, uten at vi lærte han å kjenne. For å være helt ærlig var han litt irriterende. Jeg skjønner jo at Alice ikke visste hvem han var, men de kunne ha blitt kjent på nytt. Hadde vi blitt bedre kjent med han hadde jeg kanskje tenkt annerledes.

Kort oppsummert var dette en rørende, spennende bok som jeg likte veldig godt. Jeg er nesten sjalu på de som ikke har lest den enda, for de har en fantastisk leseopplevelse fremfor seg.

4,5 blomster
SHARE:

2 kommentarer

  1. Koselig blogg du har:) Jeg har lest to bøker av denne forfatteren. Denne boka og Ektemannens hemmelighet, men det var dessverre ikke min type bøker. De ble litt forutsigbare for meg og karakterene for hysteriske:) Men godt at du likte denne og synes at delte meninger er spennende. Ha en fin tirsdag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det :) Så synd du ikke likte dem. Jeg er veldig glad i denne typen bøker, men skjønner jo at ikke alle er enige. Det er jo litt av det som er så spennende med å dele erfaringer fra bøker også :) Ha en fin dag du også!

      Slett

© Lesenyter. All rights reserved.
Blogger Template Made By pipdig