lørdag 28. januar 2017

Omtale: Blendet av Karin Slaughter

Handling

Dette er den første Karin Slaughter boken jeg har lest, men det blir ikke den siste. Jeg hadde egentlig tenkt til å hoppe rett videre til Pretty Girls, men jeg hadde ikke noe annet valg enn å laste ned bok 2 i samme serie, med det samme jeg ble ferdig med denne. Nå er jeg nesten ferdig med bok nummer 2 også, men den omtalen kommer senere.

Dette er den første boken i Grant County serien hennes. I denne boken følger vi Sara Linton, som er barnelege og patolog, og gjør obduksjonen på en drept kvinne. Hun oppdager da at morderen er mye mer sadistisk og farlig enn man først trodde. Vi følger også hennes eksmann, politisjefen Jeffrey Tolliver, og Lena Adams som er politietterforsker og det første offerets søster.

Dette var en veldig spennende bok. Den var til tider grusom og Karin Slaughter er ikke redd for å være mørk, dyster eller brutal. Hvis det høres ut som noe du liker, ville jeg definitivt ha gitt denne boken en sjanse.

Jeg vil ikke si så mye mer om handlingen, annet enn at dette er en bok der det skjer noe nesten hele tiden. Det er lite dødtid og mye handling. Den var derfor veldig rask å lese, eller høre slik jeg gjorde. Jeg har lest en god del krim og thrillere i det siste, men denne imponerte meg.

Karakterer

Vi følger de tre karakterene gjennom hele boken. Perspektivet skifter mellom hovedpersonene, noe som fører til at vi blir kjent med de andre karakterene gjennom andres øyne. Jeg er egentlig ikke veldig glad i bøker som bytter perspektiver, men i denne boken likte jeg det godt. Det var en god måte å fortelle en veldig sammensatt historie på. Jeg tror ikke det hadde blitt like spennende hvis vi bare fulgte én karakter hele veien.

Jeg synes alle de tre karakterene vi følger var interessante og godt utviklet. Det var litt irriterende at vi ofte blir fortalt mye om bakgrunnshistorien deres, i stedet for å vise oss hvem de er. Dette gjaldt spesielt forholdet mellom Sara og Jeffrey. Det er for eksempel ikke snakk om at leseren selv skal prøve å finne ut hvorfor de skilte seg, det blir ganske fort forklart. Det var likevel ikke noe jeg hadde et stort problem med. Faktisk var det turbulente forholdet mellom Sara og Jeffrey en av de tingene jeg likte best ved denne boken. De spilte på hverandre på en interessant måte, noe som førte til at jeg likte spesielt godt de scenene der de to var i samme rom.

Mysteriet

Noe av det jeg vil si er mest negativt i denne boken, er at det ikke er så veldig vanskelig å finne ut hvem morderen er. Det kommer et punkt der det er tydelig at leseren skal skjønne det, før du senere blir fortalt hvem det er. Det var likevel helt tydelig veldig mye tidligere enn det jeg tror var meningen. I alle fall om du har lest en del krim eller thrillere før. Dette gjorde alt litt mindre spennende. Det var likevel interessant å prøve å finne ut hvorfor og hvordan alt foregikk, men jeg skulle ønske selve mysteriet var litt bedre bevart.

Kort oppsummert

Selv om jeg hadde noen småting å klage på, som jeg skulle ønske var annerledes, likte jeg denne boken veldig godt. Jeg føler at jeg har funnet enda en ny potensiell favorittforfatter og gleder meg til å prøve flere av bøkene hennes. Hvis dette høres ut som noe du er interessert i, ville jeg gitt den en sjanse. Jeg ble i alle fall veldig positivt overrasket.

4/5 blomster