lørdag 25. mars 2017

Omtale: The Missing av C.L. Taylor (Lydbok)

Handling

Boken starter da det har gått seks måneder siden femten år gamle Billy forsvant. Vi følger moren hans, Claire, som desperat prøver å finne ut hva som har skjedd med sønnen. Claire er sikker på at sønnen hennes fremdeles er i live. Hun er også sikker på at familien hennes ikke hadde noe med forsvinningen å gjøre, men etter hvert kommer det frem flere og flere løgner og hemmeligheter. Claire begynner å lure på hva som virkelig skjedde den kvelden sønnen forsvant.

Karakterer

Vi møter et lite sett med karakterer. Utenom familien og nære venner er det få karakterer som går igjen. Dette gjorde det enkelt å bli kjent med persongalleriet. Vi får tidlig inntrykk av at flere vet mer enn de forteller, noe som er ekstra skremmende når alle egentlig er så nærme hverandre. Etter hvert blir selv de nærmeste nesten som fremmede.

Jeg synes karakterene var levende og godt skrevet. Det er tydelig at forfatteren har gjort en god jobb her. Det som begynte å virkelig irritere meg, var hovedpersonen Claire. Hun opplever blackouts. Hver gang hun våkner, ser det ut som om hun har vært på vei for å oppdage noe viktig, som Claire da har glemt. Dette ble veldig slitsomt i lengden. Det er helt tydelig at vi ikke kan stole på henne når hun forteller det hun selv vet, men det blir rett og slett for mye.

Mysteriet

For min del var denne boken veldig treg. Jeg forventet meg en spennende thriller, og på slutten var den spennende, men det tok veldig lang tid før noe begynte å skje. Da mener jeg noe som helst. Den skal likevel ha ros for å være vanskelig å legge fra seg på slutten.

Mysteriet er veldig rett frem: Hva skjedde med Billy? Likevel får du inntrykk av at det er mer innviklet enn man først skulle tro. Noe av det som var mest spennende, var å gjette seg frem til hvem som visste hva, og hva som hadde skjedd. Da vi til slutt fikk vite alt sammen, ble jeg overrasket. Det var absolutt en tilfredsstillende slutt for min del, selv om jeg kunne greid meg uten de siste "forklarende" sidene. Jeg er ikke spesielt glad i bøker der forfatteren skal skrive alt som har skjedd i livene til karakterene etter at hovedhandlingen er over og dette er en av de bøkene.

Oppleser

Jeg hørte denne boken på lydbok, noe jeg ikke egentlig vil anbefale. Hovedproblemet var at oppleseren varierte volumet veldig. Jeg hørte nesten hele boken mens jeg kjørte bil, noe som var veldig slitsomt. I noen øyeblikk snakket oppleseren så lavt at jeg måtte skru opp volumet for å høre noe i det hele tatt og i neste øyeblikk var det skriking. Dette gjorde at boken ble slitsom å høre på.

Kort oppsummert

Etter en treg start hadde jeg ikke de største forhåpningene til denne boken. Selv om jeg følte med Claire, greide jeg ikke bli ordentlig involvert i historien. Det skjedde litt for lite. Spesielt når boken er markedsført som en thriller.

Da vi hadde kommet halvveis i boken ble den straks bedre. Da begynte flere og flere hemmeligheter å komme frem i lyset. Jeg begynte å gjette på hva som kunne ha skjedd og begynte å bli mer involvert i historien. Det ble likevel litt for mye for meg med alle Claire sine blackouts. Hvis du ikke liker bøker med en hovedperson du ikke kan stole på, vil du nok ikke like denne. Jeg pleier vanligvis ikke å ha noe imot det, men her ble det nesten for mye for meg.

3/5 blomster